Pa Valmieru kopā ar arhitektu – Universālveikals

Skats uz universālveikalu 1992. gadā. Fotogrāfs J. Naumovs.

Universālveikals, ko gaidīja ar nepacietību

Ikdienā, mērojot ceļu gar tirdzniecības centru “Valleta,” no atmiņas jau sen pagaisis agrākā universālveikala “Valmiera” veidols. Veikala atklāšanu 1965. gada martā aprakstīja laikraksts “Liesma.” “Šo dienu valmierieši gaidīja ar nepacietību. Un ne tikai valmierieši vien. Par to liecināja simtiem un tūkstošiem pircēju, kas jau pirmajās dienās apmeklēja pilsētas jauno universālveikalu.”

Universālveikala ēku projektēja arhitekti V. Samtiņa, J. Rauziņš, E. Vecumnieks. Noformējumā un apdarē izmantoja stikla plastiku, krāsaino cementu. Vairāk nekā 2300 kvadrātmetrus plašās tirdzniecības telpas bija sadalītas pa preču grupām. Pirmajā stāvā atradās trikotāžas izstrādājumi, galantērija, rotaļlietas un kultūrpreces – televizori, radioaparāti, foto piederumi. Otrais stāvs bija atvēlēts apaviem, apģērbiem un audumiem, galvas segām. Tur atradās arī neliela kafejnīca, apmeklētājiem piedāvājot kafiju, augļu sulas, maizītes, cepumus un kūkas. Savukārt trešajā stāvā atradās kantoris, noliktavas un atpūtas telpas pārdevējiem. Ēkas kreisajā spārnā atvēra restorānu, ēdnīcu, kafejnīcu un kulinārijas veikalu.

 

Arhitektes Zandas Lapsas komentārs:

Pilsētas galerijas „Valleta” būvniecība tika uzsākta 2007. gada janvārī. Kopējā „Valletas” platība ir vairāk nekā 16 000 m2, no tiem tirdzniecībai atvēlēti 9 000 m2. Būvniecības darbus veica SIA „Merks,” bet Galerijas arhitektūru un dizainu izstrādāja SIA „AMB International Architects & Designers.”

Par faktu, ka jaunā tirdzniecības vieta būvēta uz esošas konstrukcijas, liecina dažādu līmeņu savienojumi. Savukārt par pārējām vēsturiskajām liecībām – telpas klusē. Gan no iekšpuses, gan ārpuses skaidri redzams, ka uzsvars likts uz funkcionalitāti.

Kopš pilsētas galerijas “Valleta” atvēršanas ir pagājuši 14 gadu. Pa šo laiku, un it īpaši pēdējā gada laikā, ir mainījušās daudz un dažādas sabiedrības ieradumu tendences. Arī patērētāju sabiedrība savas pamatvērtības pārvērtē. Jācer, ka šo tendenču izmaiņas tuvā nākotnē atspoguļosies arī kvalitatīvā arhitektūrā.

 

Foto: Skats uz universālveikalu 1992. gadā. Fotogrāfs J. Naumovs.

Mājas lapa šobrīd atrodas pārveides stadijā, dažas sadaļas tiek papildinātas

X
Scroll to Top